Door het uitgeven van haar boeken krijgt ze bijna geen vragen meer, maar wel aanvragen! Leidy vertelt met al haar enthousiasme haar ervaring over het maken van een boek. Zo vertelt ze wat de boeken haar gebracht hebben, geeft ze tips als je een boek wilt laten maken en vertelt ze over haar ervaringen bij bijvoorbeeld het tv-programma Koffietijd.
Leidy is een hondencoach en zij heeft haar eigen boeken uitgegeven. Nadat we Leidy op televisie voorbij zagen komen, hebben we haar gevraagd of wij haar niet eens mochten interviewen over haar boeken en hoe zij dit ervaren heeft. Leidy was direct enthousiast en is bij ons geweest om ons mee te nemen in haar verhaal. Bekijk onderstaand de video met het gehele interview. Geef je de voorkeur aan het lezen van een interview? Ook dat kan, scrol dan naar beneden voor een uitgeschreven interview.
Kun je eerst eens vertellen wie je bent en wat je doet?
Mijn naam is Leidy Zijlstra en ik ben hondencoach. Mijn slogan luidt; ik coach de eigenaar achter de hond, dus mijn taak als hondencoach is om de hondeneigenaren heel erg bewust te maken van hetgeen dat ze laten liggen en wat ze dus niet zien, ook wel hun onderbewuste. Hierdoor ga je heel snel gedragsverandering bij de hond zien, maar dan moet je wel bij de eigenaar beginnen. Ik heb gewoon die dankbare taak om dit te doen, dus ik heb gewoon een droombaan voor inmiddels 5 jaar.
Hoe ben je op het idee gekomen om een boek te gaan schrijven?
Dat komt eigenlijk door mijn volgers. Op social media laat ik mijzelf zien middels video’s, mensen kunnen het resultaat zien en aan de hand daarvan kreeg ik vragen. Deze vragen kon ik wel allemaal los beantwoorden, maar ik kreeg het idee om het een stuk persoonlijker te maken. Een vriendin van destijds gaf aan ‘Leidy, je moet een stap van een dienst gaan verkleinen door mensen veel meer informatie te geven en een hele goede manier daarvoor is een boek schrijven’. En die voelde ik eigenlijk wel. Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik dacht we gaan dit gewoon doen.
De meerwaarde naar jouw klanten is dus het wegnemen van de vragen?
Ja inderdaad, door mensen op voorhand al van informatie te voorzien. Sommige mensen hebben genoeg aan een boek en sommige niet, maar die weten dan wel wat ze bij me kunnen verwachten. En dat is wel super belangrijk.
Waarom heb je ervoor gekozen om het in eigen beheer te doen en niet via een uitgeverij?
Mijn oplages zijn geen duizenden, daar heb ik thuis de ruimte niet voor. Zo lang het nu nog kan, doe ik het eigenlijk nog op deze manier.
Ik wil het graag in eigen beheer houden omdat ik zelf van A tot Z wil weten wat er gebeurt en wat erbij komt kijken. Op deze manier doe je de meeste ervaring op.
“Ik wil het graag in eigen beheer houden omdat ik zelf van A tot Z wil weten wat er gebeurt en wat erbij komt kijken”
Middels het uitgeven in eigen beheer heb je het zelf in de hand natuurlijk, maar waarom ben je eigenlijk bij Probook terecht gekomen?
Lang leven de online zoekmachine! Daar ben ik op gaan kijken. Ik volg heel erg mijn gevoel ergens in, ik heb vooral gekeken hoe een bedrijf reageert op mijn voorstel. Ik ben geen bedrijf die duizenden boeken wil laten drukken, eigenlijk een paar honderd en dat kan niet overal. Ik vond het veel zeggen dat je bij jullie al vanaf 1 boek terecht kunt, dat zegt mij dat het bedrijf iedere druk als belangrijk ziet. Ik ben met twee bekende bedrijven, waaronder jullie, gaan mailen en bij jullie had ik het beste gevoel. De medewerker reageerde snel, was duidelijk en geen vraag was te veel. Ik voelde me een gewaardeerd persoon, ik ben een klein bedrijf maar doe er toe. Het was gelijk heel persoonlijk bij jullie en toen heb ik de keuze voor Probook gemaakt.
Hoe lang heb je erover gedaan om jouw boek te schrijven?
Ik heb mezelf een deadline gesteld, dat het binnen een paar maanden af moest. Dit omdat de vraag heel erg hoog was en ik mezelf een schop onder de kont wilde geven. Ik ben in principe helemaal geen schrijver , maar ik weet wel dat ik heel veel kennis heb. Deze kennis wil ik graag delen, want dan vermenigvuldigt zich dat en ik wil echt mensen helpen. Mijn deadline had ik gesteld op 4 maanden voor het boek zelf. Daarna kwam het drukken er nog bij, dus toen was ik wel een half jaar verder.
Het was ook niet mijn intensie om een heel dik boek te schrijven, ik wilde gewoon een pakkend boek schrijven. Hierin wilde ik duidelijk maken hoe mijn methodiek werkt, wat de Leidy methode doet en wat ik hondeneigenaren kan bieden. Afhankelijk van hoe dik je het boek wilt hebben en wat je wilt vertellen kan je hier de duur aan koppelen.
Heb je alles zelf gedaan of heb je ook hulp ingeschakeld van anderen?
Ik heb redacteuren ingeschakeld, want op een gegeven moment word je gewoon letterblind. Jij ziet elke dag jouw eigen tekst, dus je gaat ook dingen over het hoofd zien. De covers heb ik helemaal zelf verzonnen, maar door een vormgever laten maken. Bij het boek In verbinding met je hond wil ik mensen kennis laten maken met mij en met mijn eigen honden, vandaar de foto van mij met mijn honden. Bij mijn tweede boek Help! Een puppy wilde ik het heel pakkend en speels maken. Dus niet een model dat ook hondencoach is, maar iemand die uitstraalt ‘Help, een puppy, dodelijk vermoeiend!’. Het is gewoon heel erg gaaf dat je alles zelf in de hand hebt, je kunt je boek maken zoals je zelf wilt. Als je maar wel even weet hoe.
Nu jouw boek er is, merk je dat je dit je ook wat oplevert?
Ik heb bijna geen vragen meer. De transformaties leveren de vragen op, mensen vragen zich af hoe een hond van zo agressief naar zo ontspannen kan gaan, wat daaraan vooraf gaat. Dit lees je allemaal in mijn boeken terug. Ik merk dat mensen geen vragen meer hebben over de methodiek, maar wanneer ik ze kan helpen. Voordat het boek er was moest ik vele vragen beantwoorden, wat erg tijdrovend was. Dus als je efficiënt te werk wilt gaan, zet het in een boek. Niks is persoonlijker dan een boek, mensen krijgen namelijk een kijkje in jouw brein, in jouw filosofie, in jouw denken. Wat heel erg bijzonder is.
“Dus als je efficiënt te werk wilt gaan, zet het in een boek.”
Is het boek een opzichzelfstaand product of triggert het mensen om een cursus te gaan volgen?
Ik denk beide. Veel mensen halen het boek in huis, maar kunnen de vertaalslag naar hunzelf en hun onderbewustzijn niet maken. Dat is ook niet uit een boek te halen, want daar heb je iemand nodig die aan de zijlijn met je mee kan kijken. Als ze het boek gelezen hebben, kunnen ze absoluut aan de slag. Het is dan aan hen of dat voldoende is of dat ze bij mij willen komen. Ze weten namelijk door het boek hoe ik te werk ga.
Wat voor promotie heb je gedaan voor jouw boek?
De cover van mijn eerste boek staat op de achterkant van mijn auto. Daarnaast staat er op de auto een QR-code naar mijn website en het boek staat ook als tekst vermeld. Dus duizenden autobestuurders zien mij per dag, dat is een hele grote promo. Daarnaast gebruik ik mijn social media kanalen zoals Instagram, Youtube en Facebook en mijn nieuwsbrief. En dit eerste boek heb ik dus niet via grote mediaplatformen gedaan, maar het tweede boek Help! Een puppy wel. Toen ben ik bij Koffietijd terecht gekomen, daar hebben ze een speciaal item voor puppy’s gemaakt naar aanleiding van onze mailcontacten. Dit was echt heel bijzonder. Er brengen zoveel mensen een boek uit, maar niet iedereen behaald de media, dus daar was ik heel dankbaar voor.
“De cover van mijn eerste boek staat op de achterkant van mijn auto… Dus duizenden autobestuurders zien mij per dag, dat is een hele grote promo.”
Je bent bij meerdere programma’s te zien geweest, zoals Koffietijd, Pauw, RTL Late Night en De Nachtzoen. Hoe ben je daar binnen gekomen?
Ik denk dat ik dit ik dit voor elkaar heb gekregen omdat ik in de hondenwereld iets heel anders doe dan andere hondentrainers en hondencoaches wellicht al doen. Daarnaast geef ik te kennen dat mijn uitstraling ook zeker meewerkt, want als mensen mijn naam niet kennen zeggen ze ‘Dat is die vrouw met die grote bos krullen’ wat weer zorgt voor een ‘Ooh ja, die ja’. Het is bij mij niet praten om het praten, maar praten om echt iets over te brengen. Ik wil echt het verschil maken. Jezelf zichtbaar maken via social media is zeker een grote stap, maar via de televisie en magazines is helemaal een grote stap. Dan gaan mensen ook echt wat van je vinden, maar dit heeft mij nooit weerhouden.
Ik heb een goed verhaal en kan het verschil maken en daarom heb ik het gewoon gedaan. Ik heb hen benaderd, maar uiteindelijk wisten ze mij ook te vinden. Dus dan word je bijvoorbeeld door een radiostation gebeld of je de volgende morgen jouw verhaal wilt doen over honden die worden gedomineerd of over de hondenhypes. Op die manier gaat het balletje rollen, want ze zien dat je jezelf zichtbaar maakt. Dit wekt vertrouwen en daar willen ze dan wel wat van.
Heeft het boek daar een rol in gespeeld?
Ja uiteindelijk geven redacteuren en journalisten aan dat ze mij benaderen omdat ze zien dat ik vaker op de televisie ben geweest, mijn eigen boeken heb en mezelf goed laat zien. Ze stappelen op wat hen getriggerd heeft om mij te benaderen.
Dus door het boek kom je professioneler over?
Ja inderdaad, dat denk ik wel.
Is het maken van het boek gegaan zoals je van tevoren had verwacht?
Nee, je hebt wel eens wat tegenslagen. Zo had ik bijvoorbeeld een boek bij jullie laten drukken en kwam het er helemaal niet mooi uit. Dit kwam omdat de CMYK niet klopte, het contrast was te licht tussen de achtergrondkleur en de titel. Daar denk je niet van tevoren over na, dat moet je meemaken. Gelukkig kun je bij jullie een proefdruk maken bij jullie en dan weet je precies wat je krijgt. Dat het niet was zoals ik wilde heb ik toen aan jullie teruggekoppeld en jullie hielpen mij meedenken welke waarden anders moeten. Dit kon ik vervolgens weer doorgeven aan de vormgever en werd het weer opgelost. Dit maakt wel dat er een week of twee weken extra overheen kan gaan.
Je moet je heel goed beseffen bij het drukken van een boek dat het niet in één keer goed hoeft te gaan. Ik heb het allemaal alleen gedaan, ik ben het zelf gaan ontdekken en dat maakt wel dat ik extra trots ben op mijn boek. Ik heb het door niemand anders laten doen. Ik heb wel hulp gehad, omdat ik niet alle expertise in huis heb, maar ik heb de tegenslagen ervaren als leermomenten.
“Gelukkig kun je bij jullie een proefdruk maken bij jullie en dan weet je precies wat je krijgt.”
Heb je tips voor iemand die een boek wilt laten maken?
Zorg ervoor dat je iets maakt wat echt bij je past. Laat je niet beïnvloeden door andere mensen. Ga ook niet vergelijken hoe iemand anders het gedaan heeft, want uiteindelijk moet het een vertaalslag worden van wie jij bent. Dat is me goed gelukt en daardoor voel ik me ook goed bij mijn boeken.